CIKKEK

Egyéni rekordom megdöntésének története…

Szeptember az őszi szezon kezdete, az igazán nagy pontyok időszaka. Stadler Zsolt barátommal szeptember 21-től szeptember 24-ig megterveztünk egy bojlis horgászatot, ami a szó szoros értelmében embert, felszerelést próbára tett. Nem először horgásztunk már az idén a Desedán rendkívüli esőzések és felhőszakadások közepette, de ami most történt, azt soha nem felejtjük el.

Deseda, 18,80 Ponty, Sensation Baits, bojli

A cél a 12-es hely volt, ami már a megközelítés szempontjából is embert próbáló volt, mivel a 2 napos esőzés rendesen megtette hatását. Máskor egy sátortábor állítás 1 óra alatt megtörtént, jelen helyzetben felhőszakadásban, esőruhában, bokáig sárban állítottuk fel a sátrainkat, így még fárasztóbb volt.

Zsolti olykor morgolódott, hogy mit keresünk mi ott, miért jöttünk ki ... Éreztük mindketten, hogy ez lesz az igazi bojlizás. Mások még a lakásból sem mozdultak ki, mi meg a természetben a 245 hektáros Desedán, szinte teljesen egyedül szerencsét próbálunk.  2 nap alatt láttunk talán 3 embert ...  Az első este  Banelli Gergő teszthorgászunk is tiszteletét tette az állásnál és elkezdtünk keresni valami horgászatra alkalmas terepet a vízben. Gyorsan rájöttünk a hely sajátosságaira. A mederviszonyok szinte unalmasnak is mondhatóak, semmi púp, vagy hatalmas gödör, vagy nagy törés. Legendák vannak,  de mi azokat a helyeket felkeresve, már nem találtunk semmit, maximum jó vastag lágy iszapot.  Zsolti 100- 120 méteres távolságot dobva próbálta elérni, ami játszi könnyedséggel megy neki. Ugye az évek, meg a tapasztalat… A cél a törésről lecsalogatni a halat.  Jómagam az egyik legendának felülve vallattam az egyik gödörnek nevezett valamit, de mint kiderült jóval odébb van az, ami nekünk kellett volna... A legendákról ennyit …

Az első este szigorú volt velünk, hatalmas szélvihar és esőzés vette birtokába a Desedát.  Ritmusosan kopogott az eső a sátrakon és mintha a természet próbára tett volna minket, tépte szaggatta a sátrainkat, felülről karnyi vastagságú elszáradt akácfa ágak zuhantak a sátrak mellé. Másnap a felázott talaj, a köd, a szürkeség és a szitáló eső ébresztett minket. Nagy erő kellett ahhoz, hogy neki álljunk etetni és bedobni. Zsolti rutinosan suhogtatta a Spombot, akár nevezhetnénk úgy is, mint valami  újhullámos alföldi betyár, mint a karikás ostor, úgy csattogott a víz tetején a rakéta ...

Deseda, 18,80 Ponty, Sensation Baits, bojli

Majd a bedobásokat követően pár óráig nem történt semmi . Vártunk, meg vártunk, meg vártunk. Nem értettük mi a probléma, miért nem eszik ... Majd délután Zsoltinak sikerült fognia egy szép pontyot Extrem Liver bojlival. Már - már olyan volt ez a hal számunkra, hogy egy lökést adott az elkövetkező napokhoz.

Folyamatosan figyeltük interneten keresztül az időjárást, hogy mire számítsunk ,mivel tudtuk, hogy a java még csak most jön. Frontok folyamatos betörése volt várható. Kora estig nem jött semmi, mozogtak a halak, megérkeztek az etetésünkre, láttuk hogy ott vannak, de az édes kevés ahhoz, hogy eredmény is legyen belőle , de mi már annak is nagyon tudtunk örültünk, hogy megérkeztek ….  A távcső folyamatosan a kezünkben volt, figyeltük a vízen való történéseket.

Zsolti este ismételten elkezdte az etetést.

Az időjárás sem volt kegyes hozzánk, mert hatalmas szél érkezett és nagyon erős felhőszakadást kaptunk. Horgászhelyünk egyszerűen egy iszapos mocsárrá alakult át pár perc alatt . Jobbnak láttuk lepihenni és hagyni, hogy a halak tegyék a dolgukat.

Deseda, 18,80 Ponty, Sensation Baits, bojli

Tapasztalatunk szerint a nappalok mindig is csendesek voltak halfogás szempontjából.  Az este szokott igazán eseménydús lenni. Este 9 órától hajnal 5 óráig bezárólag.  Három és fél napra elmondható volt, hogy embert próbáló volt, mivel a sár, a szél és az eső váltakozva, megnehezítették a legalapvetőbb dolgokat is, pl. egy sima bedobást.  A reggelek etetéssel és a nappalok 3-4 óránként csalizással, bedobással folytatódtak és a kapástalan időszakokban dobócsövezéssel teltek.

Zsolti hírnevéhez méltóan mindig tudott lecsalogatni halakat a törésvonalról ( patakmederről )  és szebbnél szebb egyedeket sikerült megszákolnunk.  A frontos változékony időnek köszönhetően nagyon óvatosan ettek a pontyok, tehát nagy fárasztásokra és hatalmas párbajokra nem kell gondolni. Egy nem megfelelő mozdulat egy hajszállal erősebb fék és már búcsút is inthettünk a halaknak.

Utolsó este már nagyon fáradtak voltunk, és feltettünk mindent egy lapra. Az előző éjjel és hajnalban fogtunk egy-két halat és az unalmas, szinte eseménytelen nappal komoly elhatározásra kényszerített minket.  A túrára vitt maradék mag, pellet és bojli mehet be a vízbe.  Itt jegyezném meg, minden nap mértékletes etetést folytattunk, tehát 10 rakéta mag , 30 db Sensation Baits bojli és 20 db Sensation halibut pellet.  Nappal maximum 20 szem bojli és este a reggeli etetést ismételtük meg.  Talán közösen 3 nap alatt nem etettünk el  10 kiló magot, 2-2,5 kiló bojlit és 1 kiló pelletet !

Az etetést követően Zsoltival a nyáron fogott szebbnél szebb halakról és az utolsó Extrém pecáról beszélgettünk … Illetve milyen jó lenne az utolsó este fogni valami szép halat. Majd ismételten szélvihar kerekedett és a sátrasernyő alól elűzött minket a sátrainkba a szél.

Hajnal 5 órakor a csendet megzavarva jelzőm életre kelt és szinte vítustáncot járt swingerem. Álomszerű volt, hogy ennyire húzza valami… Tudtam, hogy a Extrem Liver bojlink, Good Choice bojli pasztával kombinálva csak jó lehet! Nagyon bíztam benne…  Sártól elnehezült cipőmet alig bírtam felvenni az izgatottságtól… Egy laza beemelést követően semmi extra nem volt érezhető. Zsoltinak is megjegyeztem szerintem ez megint nem lesz nagyobb egy jó 8-as pontynál…  Pillanatok alatt kíméletesen kifárasztottam, Zsolti megmerítette és hangosan kommentálta „ Ez nem 8 kilós ez legalább van 15 vagy 20 kiló,  rotyog a háló… „ Pontymatracra fektetve és fejlámpával megvilágítva szembesültünk vele,hogy ez nem a megszokott méret.

Örültünk nagyon a pontynak ! Napokig szélben, esőben, sárban, hidegben küzdöttünk a természettel és meg lett az utolsó este az eredménye, egy szép ponty személyében. Telefonon azonnal jeleztük Kovács Gábornak, hogy nem hétköznapi halat fogtunk. Nem is volt az, mivel egyéni rekordom is megdőlt ezzel a ponttyal és egy életre szóló élménnyel gazdagodtam… A hivatalos mérlegelést követően 18,80 kilós tükör ponty lett, melyet a Somogyi Hírlap munkatársa is lefotózott és egy cikk keretein belül a helyi a médiában vasárnap megjelentünk.

A cikk végére azoknak, akik még nem horgásztak a Desedán pusztán jó tanácsként és szenzáció hajhászás nélkül :

-          Az idő percek alatt tud szélsőségesre fordulni és akár veszélyessé is válni. Hirtelen tud hatalmas eső lenni és patakokban öntheti el a víz a horgászhelyünket.  Körülbelül 245 hektárról beszélünk, a természet lágy ölén !!!

-          Mindig legyen nálunk takarófólia ,erős kötél és komoly sátor, plusz leszúrók, mivel a gyári leszúrok a feláztatott talajban kevesek. Kötél a nagyon erős szél miatt, a sátrat keresztben lekötni, mert vitorlaként működik ilyenkor és összedöntheti, széttépheti akármilyen puccos gyártó terméke. Takarófólia a víz ellen, sátor alá, sátorszakadás esetén, jó ha ott van …

-          Legyen nálunk mindig egy kisebb ásó, hogy a nagy mennyiségű eső miatt utat tudjunk vágni a víznek, ha nagy eső esne illetve a sátorról nagy mennyiségben távozó víznek is legyen útja .

-          Ha autóval + lakókocsival közelítettük meg horgászhelyünket, időben gondoskodjon mindenki arról, hogy miként fogja megoldani a kiutat, mert a környező erdő, a nemrég befejezett földmunkálatok a tó körül, az elterülő mezőgazdasági területek komoly kihívást jelenthetnek…

-          Legyen mindenki tisztába azzal, hogy a Deseda akármennyire is infrastruktúrával körbevett és fejlesztés alatt álló terület, akkor is vadvíz. Itt nincsen fehér díszkaviccsal felszórt horgászhely és fűtött horgászház vetett ággyal és elektromos árammal, wifi nettel .  Itt aki kint van a parton az minden szélsőségre fel kell hogy készüljön. Térerő az van, segítség kérhető !

-          Eső esetén minőségi esőkabát, „ami már bizonyított”, mert mi is 60 %-ban csak abban tudtunk lenni napközben, mert szakadt , gumicsizma, több zokni, váltóruha… Mi folyamatosan szárítottuk, mert bele fülledtünk és vizes lett mindenünk…

Deseda, 18,80 Ponty, Sensation Baits, bojli

Összességében:  72 órát horgásztunk, fogtunk 4 kilótól 10,5 kilóig pontyokat és egy 18.80-as szép tükörpontyot ! A bojlik Sensation Baits Good Choice, Extrem Liver bojlik voltak, pasztázva, vagy erős eszenciális olajokkal kezelve, olykor dippelve . Nagyon megdolgoztunk ezekért a halakért, mivel szinte egész végig felhőszakadásban és viharban horgásztunk. Egy közös csapatként működtünk…  Sokan megkérdezték tőlem ki fogta „A” Pontyot a válaszom „MI”! Értetlenül állnak a válaszom előtt. Attól még, hogy az én bojlim tetszett meg a halnak…  Zsoltival közösen küzdöttünk a sárban és az esőben és Ő segített megmeríteni a halat is a hatalmas sárban hajnalban. Amit ezúton is köszönök neki ! ! !

Végezetül: Sikeresek voltunk! Jöjjetek el hozzánk a Desedára ! Garantálom a műanyag tó érzet nem fog hatalmába keríteni!  Itt nem a csak a víz vad, hanem a nyurgapontyok is és olykor a természet is !