CIKKEK

Bojli készítés amatőrként

Már évek óta foglalkoztatott a kérdés, hogy sajt bojlit készítsek. A lökést az adta, hogy több cikkben olvastam a friss golyók fogósabbak, mint a boltok polcain akár hónapok vagy évek óta álló gyári golyók, és olcsóbban el lehet készíteni 1 kg bojlit, mint a boltban kapható prémium kategóriás termékek.

Nekiálltam a neten nézegetni, hogyan is kezdjek a dologhoz. A youtube tele van videókkal. Nem tűnt túl bonyolultnak a dolog. Recepteket is lehet találni, sokan írnak véleményt, ötletet.

• Úgy gondoltam ez nekem is fog menni. Csinálok egy jó kis mixet, összekeverem tojással, aromákkal, legörgetem, főzés, szárítás, irány a tópart, és ha minden oké fogjuk a halakat. Neki láttam beszerezni a kellékeket, irány ismét az internet.

• Bojliroller párezer forinttól kezdődően lehet szerezni.

• Kinyomó pisztoly ( ilyet láttam a barkács boltban)

• Főző edény, szűrő, szárításhoz valamilyen lyukacsos rekesz mind beszerezhető, vagy van is a háznál

• Bojli adalékok. (halliszt, szója, aromák, stb.) Sok forgalmazót lehet találni, de melyik a jó? Én a Sensation Baits mellett döntöttem.

• Tojás. Az mindig van egy háztartásban.

Összeállt a felszerelés, aminek az ára elsőre soknak tűnt, de ebből rengeteg csalit lehet készíteni. Majd megtérül a dolog.

Mivel a gyártók nem árulják, el mi van a bojli mixekben, ezért saját elképzelés alapján rendeltem meg a liszteket, és aromákat.

• Gondoltam van elég tapasztalatom, hogy melyik ízek a jók. Hiszen horgásztam különböző ízű csalikkal, voltak favoritok és voltak, amik nem működtek.

Beszereztem mindent, ami kell. Kezdődhet a bojli készítés.

• Az alapanyagok ismeretének hiányában (mi hogyan viselkedik, mi a jelentőségük a golyóban) saját elképzelés alapján összeállítottam egy halliszt alapú mixet. (ami tartalmazott kétfajta hallisztet, garnéla lisztet, kender lisztet, szóját, búzadarát, kukoricalisztet, glutént.) Gondoltam ez jó lesz.

Jöhet a tojás, aromák (májas, sushis), olajok összekeverése, és mehet hozzá a mix. A neten is így csinálják.

Gyúrtam egy masszát, ami hasonlított a mit a kisfilmekben láttam. 15perc pihentetés egy nejlon tasakban és görgethetünk. Eddig nem tűnt túl nehéznek. A görgetéstől egy kicsit tartottam, de ha más meg tudja csinálni, akkor nekem is fog menni.

• Na, görgetés során jöttek az első gondok. A golyók el kezdtek nyúlni, nehéz volt formázni. Gondoltam csak túl puha lett a tészta. Tettem hozzá még egy kis lisztet, hogy keményebb legyen.

Újból nekiláttam a formázásnak, egy kicsit jobb lett a helyzetem, de nem tetszett a dolog még mindig. De azért legörgettem az elkészített adagot gondolván, majd főzés alatt alakul.

• Főzés 1,5 – 2 perc forrásban lévő vízben, a golyó feljön, a víz tetejére ez nem lehet probléma, menni fog. De itt is problémába ütköztem. A golyók 1,5 perces főzés után elkezdtek repedni. 2 perc után volt, amelyik szét is ment.

Na, valami nem jó. Biztos a főzési idővel van probléma. – gondoltam. Lecsökkentettem az időt 1,5 percre, ami javított a golyók állagán, nem repedtek meg.

• Jöhet a szárítás. Ez se lehet túl nagydolog. Beteszem egy műanyag rekeszbe és mehet a szabad levegőre. Újabb problémák léptek fel. A szárítás folyamán ismét elkezdtek repedni a bojlik.

• Elkezdtem aggódni, hogy mit és hol ronthattam el, hiszen nem tűnt bonyolultnak az egész folyamat. Zavart a dolog, ezért ismét a számítógép elé ülve nekiláttam a vélemény kutatásnak. Rengeteg véleményt találtam a helyzetre, de nem tudtam eldönteni, hogy én hol hibázhattam.

Vettem a bátorságot és írtam egy email- t a Sensation Baits oldalára, hogy csináltam egy bojlit de a gyártás folyamán ezekkel a problémákkal találkoztam. Leírtam az általam használt adalékokat. Bíztam benne, hogy lesz válasz, és segítség. Nem mindenki osztja meg szívesen a tapasztalatait.

Válasz volt – Kevés a kötőanyag. (fehérje)

Itt el kezdtem gondolkodni, hogy nem is olyan egyszerű az egész, hiszen nem tudom melyik alapanyagnak mi a szerepe a csaliban.

Mivel volt alapanyagom megnéztem melyiknek mennyi a fehérje tartalma, és párhuzamosan email- ezve a Sensationnal próbáltam megérteni a folyamatot, alapanyagokat.

Az általam vett adalékoknak nem volt elég a fehérje százaléka, ezért arra kényszerültem, hogy ismét rendelnem kellett, olyan adalékokat melyek segíthetik a dolgomat.

• A fehérjék (hemoglobin, egalbumin) beszerzése után ismét nekiláttam a gyártásnak. Igaz azt ajánlották, hogy kész mixel, próbálkozzam, de én mégis csak a saját elképzelésem után mentem. Most nem maradt ki a fehérje.

• Legyúrtam egy újabb adagot. Igaz más irányba indulva, mint először, most inkább egy másik receptet produkáltam, amit a neten találva (olyan oldalon ahol van tapasztalat bojli készítésben) egyszerűnek tűnt. – Egy próbát meg ér. - De kilett egészítve hemoglobinnal. (szója, rozsliszt tejpor, őrölt madáreledel, kukoricaliszt, aroma tigrismogyoró - szilva) Görgetés során jöttek a kellemes meglepetések, a golyók nem nyúltak, pont úgy néztek ki, mint gyári csalik.

Főzés során újabb élmény, a golyók nem pattognak szét, kibírták a főzési időt. Mehetnek a rekeszbe szárításra. Tetszett, amit csináltam és jó érzés töltött el, hogy sikerült.

A szárítás is jó lett a bojlik pont mintha boltba vettem volna.

• Lehet, hogy így kellett volna kezdenem és a neten található két egyszerűnek tűnő receptet (egy halas, és egy édes - krémes, amit kezdő csali készítőknek ajánlanak) kellett volna kipróbálnom.

• Már csak a tesztelés volt vissza, amit véghez is vittem.

Reggel 6 órakor értem a tóra. Két bottal horgásztam, az egyikre gyári csalit, a másikra a saját golyót tettem. Erős húzós kapásra jött az első halam, és meglepetésemre, a saját golyót húzta el először. Jó érzés töltött el, működik az elképzelés. A hal súlya 10,70 kg volt, amit több kisseb is követett.

• És a kezdeti sikerek alapján újabb csali gyártásba fogtam. Most a halas receptet próbáltam ki (halliszt, szója, rozsliszt, egy kis madáreledel, aroma pedig chili – fahéj) de most a hemoglobin helyett egalmubin és glutén került a mixbe.

Most már nem csak golyó formában próbáltam görgetni, hanem a kinyomó véget kisebbre hagyva hordó formákat csináltam.

C:\Users\Gottvald-Kozma\Desktop\Tomika\CAM00053.jpgC:\Users\Gottvald-Kozma\Desktop\Tomika\CAM00054.jpg

• Főzés során volt egy kis meglepetés az alkalmazott fehérjék (egalmubin, glutén) másképp viselkedtek. De a csali sikerült. A tesztre viszont várni kell.

De visszatekintve az egész dologra nem is olyan egyszerű egy fogós, jó csali elkészítése. Tapasztalatból mondva, ha valaki nem tudja, hogy az alapanyagoknak mi a szerepe a csaliban, az vagy vegyen tényleg kész mixet, és próbálkozzon azzal, vagy kérjen segítséget, ahogy én is tettem. Könnyen bele lehet esni abba a hibába, hogy elgyúrunk több 1000 Ft ára alapanyagot és mehet a kukába az egész. Az embernek meg a kedve megy el tőle. De vannak sporttársak, akik segítenek, csak nem szabad feladni. Veszteség és kockázat nélkül nem lehet mindig sikeresnek lenni. Hogy ki milyen alapanyagokat vesz és használ, azt döntse el saját maga. Nem biztos, hogy egy drága neves cég terméke jobb, fogósabb csalit fog eredményezni, és nem biztos, hogy megkönnyíti a dolgunkat a csali gyártás folyamán.

• Mindenkinek sok sikert kívánok a csali gyártásban.